Monday 20 June 2011

Moi Sup @ Bubur Nasi

actually dah lama aku buat menu nih..msa tu aku tgh tak berapa sehat means demam.so selera sedikit kurang yg teringin sgt nak mam hanya lah moi sup..tp kat ipoh ni aku tak tau mna nak cari moi sup so decide utk buat sndiri ja senang..even tak sehat tp aku buat juga..buka peti tgk smua barang dah ada apa lagi misi pun bermula.baru harini aku upload pic dkt Fb aku dan tak lupa share utk tatapan kwn2 d Kongsi Resipi..bagi yang tertanya2 resipi tu meh sini aku nak share..tp xpandai sgt nk tulis resipi nih sbb aku jenis masak xder sukatan yg tepat sbb aku jenis masak main campak2 je jnji cukup asam garam org tua2 kata..so jom tgk resipinya..


bubur nasi/moi
1/2 cawan beras
rebus sampi nasi jadi bubur

sup ayam
beberapa ketul isi ayam bhgian dada
1 ulas bwg besar *
5 ulas bwg merah *
5 ulas bwg putih *
2inci halia*
1 sk serbuk lada hitam
1 sk rempah sup
kulit kayu manis
bunga lawang
bunga cengkih
kiub ayam maggi
garam
daun sup
carot
ikan bilis goreng
bwg goreng
telur masin
minyak utk menumis
1mangkuk air atau lebih

blend smua bahan2 bertanda *..tumis kulit kayu manis,bga lwg dan bunga cengkih,bila dh naik bau tumis bahan2 yg d kisar tersebut,masukkn isi ayam,rempah sup,serbuk lada hitam,kiub ayam maggi then masukkan air.masak hingga mendidih.kemudian masukkan garam.pastikan bila isi ayam dah betul2 hempuk dan angkat isi ayam utk d carik2kan..biarkan sup mendidih dan masukkan carot.bila carot dah lembut boleh tutup api..
bila smua dah masak so boleh la dimakan dengan ikan bilis goreng+telur masin+ayam yg dicarik2 tadi..jgn lupa taburkan daun sup dan bwg goreng..kalo yg suka makan pedas tu lg sedap kalo d letak cili api potong or sambal kicap..mmg terbaek..so selamat mencuba ye..

No comments:

Post a Comment