Sunday 20 March 2011

masak memasak di hari minggu

part paling suka bila hari mggu menjelma..
bukan apa..sbg isteri yg bekerja
hari mggu la hari nak masak utk suami
hari2 lain masak juga tp simple2 je..
byk mkn kt luar dr masak..

sabtu haritu aku halfday keje.
balik je keje terus ke tesco sorg2..
misi mencari bahan2 utk memasak..
menunya biasa saja "Nasi Ayam"
sepanjang berkahwin belum pernah buat nasi ayam utk suami
ni 1st time dia nak rsa "nasi ayam" air tangan aku..

pukul 6ptg dah siap masak semua
tggu En Rizuan balik makan je..

sampai je umah dr luar en rizuan tegur
"wangi nye bau..makcik sebelah umah ni masak apa ye"
huh..saje nk main2 kn aku..(xyah makan jap lg)..
lps mandi smua trus makan..

suami.."nasi ni letak apa lg??makan nasi saja pun dah sedap nih"
isteri...senyum sengih2 kembang hidung "hah baru mkn nasi..xrasa yg lain lagi"..(budget bagus)
suami.."ish sedap la xmcm nasi ayam org jual kt luar nuh"
isteri.." ha ni resipi rahsia woo"..(konon rahsia la sgt)..hihi
suami.."boleh bukak kedai makan nih"
perghhhhhh nak puji pun agak2 la..perut dah lapar sedap segala la..
haishhhh..yang penting hati berbunya2 bila tgk suami laju je mkn..

Ahad..
pg2 lg ajak suami pi pasar nak cari bahan2 nk masak..
kt pasar ikan2 n sayur2 fresh skit..
so kami ke pasar Batu Gajah lebih kurang 8KM dr umah..dekat je
sampai je sana yg pntg breakfast dlu..
breakfast kt luar sbb aku malas nk masak pg2 td..hihi..
misi pertama harus cari itu "petai"
ada petai baru leh cari brg2 lain..
ok jumpa petai..
menu utama harini en suami request smbal tumis petai..
dah beli smua bahan2 aku nampak ikan talapia merah..
wah lama xmkn ikan tu..beli la seekor..besar jugak..
tetiba en suami request lg nk mkn sup kambing..
okeh bos..beli je..arini kita masak habis habisan..
sampi je umah teruskn misi aku..
menunya..
1) Sup Kambing
2) Sambal tumis petai+udang+sotong
3) Ikan Talapia Merah goreng berlada
4) Kailan Ikan Masin..
ha tu la menu aku utk hari ahad..menu tghari+mkn malam sekali..
sepanjang aku kahwin ni en suami sgt suka apa yg aku masak..
tp xpnh nak memuji..tp aku tau dia suka,,(kan abg kan)
tp utk ari Ahad yg istimewa ni ada satu kejutan..
en suami .."naper syg masak smua sedap2 ar??syg letak apa??"
isteri...dgn muka yg hairan.."letak air tangan la" hihi
en suami.."mmg boleh buka kedai nih"
haha..lawak2..dah dua kali suh aku buka kedai makan..
ohhh tidak hubby..syg bukan master cheff..masak utk family shj..

tp cam xbest kan entry aku citer je xder pun pic2 menu aku tu kan..
actually mmg smua pic2 masak memasak tu dah snap..
cuma kable nk transfer pic2 tu hilang mna tah..
so pic2 akan d upload kemudian..
nanti dah upload jgn termuntah lak ye tgk..
hihi..
ok tata..

No comments:

Post a Comment